Asset Management

Wat is het?

Asset Management kan vele aspecten omvatten. Het gaat hierbij om de levencyclus van IT-middelen als hardware, software en infrastructuur. Een uitgebreid IT Asset Management pakket kan hardware en software inventariseren, inclusief PC's, servers, laptops, mobiele apparaten, applicaties, netwerkapparatuur en nagenoeg elke andere technologisch aspect van de IT-omgeving. Cloud is natuurlijk het nieuwste item wat bij Asset Management een steeds grotere rol gaat spelen, en dan veelal in combinatie met on-premise. IT Asset Management komt, zoals u al aan zag komen, in vele vormen en maten. Dit betekent dat de juiste oplossing voor uw organisatie gevonden moet worden met daarmee aspecten als IT-kosten verlagen, risico's beperken en productiviteit verhogen in acht te nemen; de uiteindelijke doelen bij de inzet van Asset Management.

Focus op Software

Prianto Benelux ziet, met onze focus op software, asset management als het beheren, organiseren en optimaliseren van software en applicaties. Van detectie en inventarisatie tot het monitoren van het daadwerkelijke gebruik. Gerelateerd aan patchen, licentie beheer, inventory, policies en levenscyclus beheer. Vragen als hoe vaak wordt software geïnstalleerd, blijven we binnen de grenzen van onze licentie-overeenkomst, welke type besturingssystemen gebruiken we, gebruikt iedereen de juiste beveiligingssoftware (versie), etc. kunnen door een effectieve software asset management oplossing beantwoord en beheerd worden. 

Onze oplossingen

Ook in de hoek van Asset Management hebben wij diverse (deel)oplossingen voor u beschikbaar, want voor veel partners en consultancy bedrijven begint het vaak bij een goed inzicht van de huidige inrichting van een klant. Je moet natuurlijk wel weten wat de staat is van de huidige IT-omgeving en haar assets, voordat stappen kunnen genomen worden naar uitbreiding, vervanging of zelfs troubleshooting. Asset Management is logischerwijs ook een standaard onderdeel van het beheer van de IT-omgeving, omdat hier voordelen gehaald kunnen worden bij bv. het optimaliseren van bedrijfsprocessen, het bereiken van een betere eindgebruikerservaring of gewoon de kosten onder controle te houden. 

Voor de uitgebreidere oplossingen, waarin men zich niet alleen richt op de basis, maar waar de fabrikant echt een stapje verder gaat, kunnen wij RapidFireTools (speciaal voor MSPs) en Solarwinds aanbevelen. Voor situaties waar men een specifieke uitdaging heeft of de all-in-one oplossingen té veelomvattend zijn, kunnen wij TeamViewer en AppiXoft aangeven die beide software asset management als feature aanbieden.

 

Bij RapidFireTools draait alles over het hebben en houden van een helder en duidelijk inzicht in IT processen voor VARs, Service Providers en MSPs. Hun NetworkDetective product is zelfs de nummer één non-intrusive IT assessment tool en bevat een 4-tal verschillende modules (ook afzonderlijk te verkrijgen). Elke module ondersteunt een bepaalde IT-discipline ((network, security, exchange en sql) en biedt zijn eigen unieke sets rapporten, waaronder rapporten met klantrisico's, beheerplannen, gedetailleerde rapporten en een reeks speciale rapporten.

Ook compliance assessments en interne beveiligingsmodules beschikbaar. 

Service Desk van SolarWinds heeft IT asset management volledig geïntegreerd zodat je alles kunt beheren uit één web-based platform. Hiervandaan kun je hardware- en software-inventarisatie doen, inclusief computers, servers, laptops, mobiele apparaten, netwerk apparatuur, infrastructuur, etc. met SolarWinds Discovery. Door de integratie met ServiceDesk kun je zelfs pro-actief potentiële risico's of problemen in de beschikbaarheid van je IT assets beheren door ze tijdig te constateren, te repareren en/of the vervangen.

30 dagen gratis te proberen!

Als Teamviewer gebruiker kunt u eenvoudig en vanaf een centrale locatie een overzicht van uw IT-systemen verkrijgen door een uitgebreid inventarisatierapport aan te maken en overzicht te houden van de hardware en software die in gebruik zijn. Naast basisgevens als bijvoorbeeld OS, computernaam, externe en interne IPSs, CPU memory etc, heb je ook gelijk de TeamViewer ID en versie te pakken, waardoor de supportverlening sneller, adequater en accurater kan geschieden. 

Gratis 14 dagen proefperiode voor TeamViewer klanten.

Als onderdeel van hun Workspace Management platform (voor het beheer van fysieke en virtuele applicaties, instellingen, policies en distributie van apps, updates en patches) biedt AppiXoft Software Metering. Hiermee hou je het gebruik van alle devices bij en wordt deze informatie opgeslagen in een centrale database die met de Scense Report Viewer eenvoudig uitgelezen kan worden. Met de Scense Explorer kan per individuele applicatie de functie software metering aangezet worden voor een specifiek licentiemodel. Met de genoemde rapportage is dit eenvoudig en snel te gebruiken als referentie.

Het volledige Workspace Management platform kun je voor 60 dagen uitproberen!

Top